جوان سئو

آموزش و مشاوره سئو و بازاریابی آنلاین

چرا و چگونه محتوای قدیمی را بهبود بخشیم یا حذف کنیم؟

Content
چرا و چگونه محتوای قدیمی را بهبود بخشیم یا حذف کنیم؟Reviewed by somaye mohammadi on Apr 13Rating: 5.0چرا و چگونه محتوای قدیمی را بهبود بخشیم یا حذف کنیم؟در این مقاله در مورد چگونگی بهبود و حذف محتوای قدیمی که امروزه برای سئو سایت بسیار مهم است صحبت خواهیم کرد

آیا محتوای قدیمی می تواند قدرت سایت شما را کاهش دهد؟ بله، احتمال آن وجود دارد. در مورد محتوای قدیمی خود تصمیم خیلی مهمی باید بگیرید: اینکه آیا باید محتوای قدیمی خود را برزورسانی کنید یا بهتر است آنها را حذف کنید؟

گرفتن تصمیم درست در این مرحله می تواند مزیت های زیادی برای سایت شما داشته باشد، از جمله افزایش ترافیک، بهبود جستجوی محتوا در موتورهای جستجو، لینک ها، تبدیل ها و تعاملات دیگر.

در ادامه نتایج بررسی که در این مورد انجام شد اشاره میکنیم.

ماموریت گوگل از ابتدا به این صورت تعریف شده است: ساماندهی اطلاعات جهانی و در دسترس قرار دادن این اطلاعات. هدف گوگل تغییر نکرده است.

اما آنچه تغییر کرده بازاریابی محتواست. در زمان بروز رسانی الگوریتم گوگل پاندا Google Panda برندها و تجارت های زیادی به این نتیجه رسیدند که محتوا بسیار مهم است و به این ترتیب همه آنها شروع به ایجاد انواع مختلفی از محتوا کردند – بعضی از مطالب ایجاد شده فوق العاده بودند، اما اکثر آنها در حد متوسط، کمتر از حد متوسط و یا حتی برخی از آنها بسیار بد و نامطلوب بودند.

امروز نیز محتوای زیادی وارد سایت های مختلف می شود، اما اکثر آنها مفید نیستند و بسیاری از آنها اضافی محسوب می شوند.

در سال 2016 وب حدود 130 تریلیون صفحه مجزا از هم داشت، اما ایندکس گوگل شامل صدها میلیارد صفحه بود که این تعداد بخشی از کل صفحات موجود می باشد. موتورهای جستجو بسیاری از مطالب را به عنوان مطالب اضافی فیلتر می کند و مطمئنا شما نمی خواهید مطالبتان جز آن دسته باشد.

بنابراین در سال جاری سازندگان و بازاریابان محتوا تصمیم جدیدی گرفته اند: بهترین محتوای خود را به گوگل ارائه بدهید و آن را بهینه سازی کنید.

سال جاری سال 2019 است و کار ما نمی تواند مانند قبل باشد، اکنون زمان آن رسیده که رویکردهای جدیدی در مورد محتوا ارائه دهیم.

delete-conent

تغییر رویکرد در مورد بازاریابی محتوا

برخی گویندگان گوگل این تفکر را به وجود آورده اند که محتوای قدیمی به سایت شما آسیبی نمی رساند. علاوه بر این هشدار داده اند که حذف محتوای قدیمی برای سئو بسیار خطرناک است. اما آیا تمام این صحبت ها درست است؟

بر اساس نتایج به دست آمده خیر، صحبت های این افراد درست نیست.

در ادامه به فرایند مورد استفاده اشاره می کنیم.

گام اول : محتوای خود را بررسی کنید

این فرایند با بررسی و ارزیابی محتوا آغاز می شود. اساسا سه نوع محتوا وجود دارد :

  • محتوایی که به شما و سایت تان کمک می کند.
  • محتوایی که به هیچ وجه کاری برایتان انجام نمی دهد.
  • محتوایی که می تواند به سایت آسیب بزند.

ما باید بدانیم که محتوای مورد بررسی در کدام دسته قرار می گیرد. از سال 2003 ژورنال موتور جستجو تعداد زیادی محتوا ایجاد کرده تا اینکه به جایی رسید که این محتوا بهم ریخته و بی نظم شد و لازم شد این هرج و مرج برطرف شود. در مرحله نخست می توانید محتوای خود را کراول crawl کنید. گزینه هایی که برای کراول کردن محتوا استفاده می شوند، عبارتند از:

Screamingfrog

DeepCrawl

Oncrawl

Sitebulb

Botify

باید کراولری را انتخاب کنید که برای سایت شما موثر است.

بعد از اینکه بررسی کردن محتوا به پایان رسید، لازم است موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • عنوان مطلب : آیا عنوان بهینه سازی شده است؟ آیا این عنوان مزایایی برای خواننده دارد؟
  • URL: آیا URL با قوانین سئو سازگار است؟ نیاز نیست آن را تغییر دهید؟
  • نویسنده : چه کسی مطلب را نوشته؟ آیا در این زمینه تخصص داشته است؟
  • تاریخ انتشار: آیا مطلب قدیمی شده یا هنوز مطلب جدیدی است؟
  • تعداد بازدیدکنندگان: هر چه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد، یعنی مطلب خوب است.
  • تعداد کلمات : این فاکتور لزوما نشان دهنده پایین بودن کیفیت مطلب نیست، اما به طور بالقوه می تواند باعث مشکلاتی در کیفیت مطلب شود.
  • تعداد لینک ها : چند لینک داخلی در مطلب وجود داد.

گام دوم : کیفیت محتوای خود را ارزیابی کنید

در مرحله بعد لازم است کیفیت محتوای سایت خود را ارزیابی کنید. محتوایی که دارای ویژگی های زیر است محتوای با کیفیت محسوب می شود:

  • صحیح و دقیق
  • موبایل فرندلی
  • به سوالات کاربر پاسخ دهد
  • آموزنده باشد
  • بتوان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت
  • مشکلات را حل کند
  • الهام بخش باشد
  • قابل فهم باشد
  • جنبه های بصری در متن رعایت شده باشد
  • سرگرم کننده باشد

از طرف دیگر محتوایی که دارای ویژگی های زیر است محتوای بی کیفیت محسوب می شود:

  • هیچ هدفی در آن وجود ندارد
  • بهینه سازی نشده است
  • کاربر را به آنچه می خواهد نمی رساند

گوگل نیز ویژگی هایی را برای محتوای با کیفیت بیان کرده که عبارتند از:

  • مفید و حاوی اطلاعات
  • مفیدتر از مطالب دیگر سایت ها
  • قابل اعتماد
  • سرگرم کننده

به طور کلی مطلبی که بتواند مهارت و تخصص شما را به کاربر نشان دهد و اعتماد کاربر را جلب کند، از نظر گوگل مطلب با کیفیتی محسوب می شود.

حال اگر متوجه شوید که محتوایی در وب سایت شما کیفیت لازم را ندارد، چه باید بکنید؟ بهتر است مطلب را حذف کنید یا آن را بهبود بخشید؟

گری الیس Gary Illyes در گوگل در این باره می گوید:

تضمینی وجود ندارد که حذف محتوا تاثیر مثبت بر روی سایت داشته باشد. مطالبی که در جستجوی گوگل دیده نمی شوند، ایندکس نشده اند و مطلبی که ایندکس نشده باشد، معمولا تاثیری روی سایت نمی گذارند.

جان مولر John Mueller نیز در این باره می گوید:

بهبود به معنای ارتقا رتبه سایت است، در حالیکه حذف مطلب باعث افت رتبه می شود واین خلاف تفکر برخی افراد است که معتقدند حذف مطالب به ارتقا رتبه سایت کمک می کند.

هر دوی این دو متخصص مخالف حذف محتوا هستند. اما دقیقا نظریه حذف محتوای بی کیفیت از کجا به وجود آمده است؟

مایکل زومیرسکی Wyszomierski در سال 2011 در این باره گفت:

بهتر است مدیران سایت بدانند که محتوای بی کیفیت می تواند بر روی کلیت سایت تاثیر بگذارد. در حالیکه حذف محتوای بی کیفیت یا انتقال آنها به یک دامنه دیگر می تواند به بهبود رتبه سایت کمک کند.

معیارهایی برای تعیین کیفیت

تاکنون اظهارات مبهمی در مورد محتوای با کیفیت در گوگل بیان شد، اما معیارهای سنجش میزان این کیفیت بیان نشد که در ادامه به 5 معیار مورد استفاده در سئو اشاره می شود که نشان دهنده کیفیت مطلب نیز هستند.

  • تعداد بازدیدها
  • ترافیک ارگانیک
  • لینک ها
  • تغییرها
  • میزان ماندن کاربر بر روی مطلب مورد نظر

در نهایت اینکه متغیرهای زیادی وجود دارند که بر روی موفقیت محتوا تاثیر می گذارند، بنابراین در هنگام ارزیابی محتوا تمام این متغیرها را به درستی قضاوت کنید.

گام سوم : تعیین کنید که با محتوای موجود چه می کنید

گام نهایی در مورد محتوای موجود تصمیم گیری قطعی مبتنی بر حذف محتوا یا بهبود بخشیدن آن است. 5 احتمال در مورد محتوای شما وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

احتمال اول : هیچ تغییری لازم نیست

اگر محتوای مورد نظر شما دارای ویژگی های زیر باشد، لازم نیست تغییری در آن ایجاد کنید:

  • اطلاعات دقیق است یا ارزش تاریخی دارد
  • مطلب به طور مداوم ترافیک خوبی دارد و کاربران زیادی به آن سر می زنند
  • لینک مطلب در سایت ها و شبکه های اجتماعی دفعات زیادی به اشتراک گذاشته شده است
  • جایگاه مطلب در صفحات گوگل 1 تا 3 است.
  • باعث تغییر می شود

اگر مطلب دارای این ویژگی هاست یعنی کار خود را به خوبی انجام می دهد، بنابراین لازم نیست تغییری در مطلب اعمال کنید.

احتمال دوم : محتوا باید به روز رسانی شود

محتوایی که دارای ویژگی های زیر است لازم است به روز رسانی شود :

  • ترافیک مداوم می گیرد یا بر گرفته است
  • لینک مطلب تا حدی به اشتراک گذاشته شده است
  • در صفحه اول گوگل قرار دارد
  • نرخ تبدیل در آن کم یا صفر بوده
  • ماندن کاربران در مطلب کمتر از حد متوسط بوده است

چطور یک مطلب را به روز رسانی کنیم؟

برای به روز رسانی مطلب لازم است این اقدامات را انجام دهید:

  • اطلاعات آن را به روز رسانی کنید، طوریکه اطلاعات دقیق باشند
  • مطلب را در مقایسه با مطالب سایتهای رقیب ارتقا بخشید
  • URL را تغییر ندهید

احتمال سوم : بازنویسی محتوا

اگر مطلب دارای ویژگی های زیر باشد، باید بازنویسی شود:

  • در حال حاضر مطلب دارای ترافیک خیلی کمی است
  • لینک مطلب به اشتراک گذاشته نمی شود
  • در صفحه اول گوگل نیست
  • در مورد ایندکس شدن مطلب مطمئن نیستید
  • هیچ نرخ تبدیلی در مطلب اتفاق نیفتاده

بازنویسی مطلب چگونه انجام می شود؟

معمولا مطلبی که نیاز به بازنویسی دارد، دارای یک موضوع مفید است، اما به خوبی نوشته نشده است. برای ارتقا کیفیت نوشتار حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • بازنویسی مطلب را از ابتدا آغاز کنید
  • اطلاعات را به روز کنید طوری که همه آنها دقیق و درست باشند
  • از ریدایرکت 301 برای انتقال کاربران از مطلب قدیمی به مطلب جدید استفاده کنید و URL را بروزرسانی کنید.

لازم است چند نکته را در مورد ریدایرکت 301 بدانید: 

  • گوگل می تواند رتبه صفحه را از طریق ریدایرکت 301 انتقال دهد
  • همه ریدایر کت های 301 رتبه صفحه را صد درصد انتقال نمی دهند
  • ریدایرکت 301 تنها در صورتی صد در صد رتبه صفحه را انتقال می دهد که موضوع صفحه جدید به طور دقیق با موضوع صفحه قدیمی منطبق باشد

احتمال چهارم : تقویت محتوا

به چند دلیل لازم است محتوای خود را تقویت کنید:

  • چند مقاله با یک موضوع دارید
  • یک بخش از از محتوا ترافیک خوبی را جذب می کند و سایر بخش های آن اینطور نیستند
  • لینک مطلب به اشتراک گذاشته نمی شود
  • مطلب در صفحه اول گوگل نیست
  • دو صفحه در حال رقابت در یک SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) هستند

تقویت محتوا چگونه انجام می شود؟

برای انجام این کار اقدامات زیر را انجام دهید:
  • یک محتوای عالی ایجاد کنید
  • می توانید از بخش های مفید مطلب قبل استفاده کنید
  • سعی کنید محتوایی بهتر از رقیبان خود ایجاد کنید
  • از ریدایرکت 301 برای انتقال به URL جدید استفاده کنید

احتمال پنجم : حذف محتوا

اگر محتوا دارای ویژگی های زیر است، بهتر است حذف شود:

  • از لحاظ نوشتاری ضعیف است، موضوع آن مناسب نیست، کی از سایر سایت هاست
  • از لحاظ تاریخی اهمیت زیادی ندارد
  • تعداد بازدیدکنندگان آن کم هستند
  • ترافیک آن کم است و لینک آن نیز خیلی کم به اشتراک گذاشته شده و نظر کاربران را به خود جلب نکرده است

در انتها اگر پاسخ شما به یکی از سوالات زیر بله باشد، حذف مطلب توصیه نمی شود، اما اگر پاسخ شما به تمام سوالات منفی است، مطلب باید حذف شود:

  • آیا مطلب دارای ترافیک است؟
  • آیا مطلب دارای لینک اکویتی است؟
  • آیا مطلب در صفحه اول گوگل است؟

در پایان شما رو دعوت به شنیدن پادکست این مقاله به صورت اختصاصی توسط سایت جوان سئو تهیه و تنظیم شده است خواهیم کرد

منبع: searchenginejournal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *