جوان سئو

آموزش و مشاوره سئو و بازاریابی آنلاین

تاریخچه سئو قسمت دوم

seo-history
تاریخچه سئو قسمت دومReviewed by somaye mohammadi on May 19Rating: 5.0تاریخچه سئو قسمت دومتاریخچه سئو قسمت دوم به صورت کامل و جامع به زبان شیرین پارسی

در قسمت قبلی در مورد  پیدایش و نحوه ی رشد سئو از ابتدا صحبت کردیم و در ادامه این مقاله به صورت کامل تاریخچه سئو را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید

یوتیوب youtube، گوگل آنالیتیک Google Analytics و وبمستر تولز Webmaster tools

در اکتبر 2006 گوگل شبکه اشتراک گذاری ویدئو، یعنی یوتیوب را به ارزش 1.65 میلیارد خریداری کرد که این شبکه در نهایت به دومین موتور جستجو در جهان تبدیل شد.

امروزه یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر دارد. با توجه به محبوبیت یوتیوب، سئو کردن ویدئوها برای برندهای مختلف، تجارت ها و افرادی که می خواهند دیده شوند، بسیار مهم است.

به علاوه گوگل در سال 2006 نیز دو محصول فوق العاده را عرضه کرد:

  • گوگل آنالیتیک یا برنامه تجزیه و تحلیل گوگل : این ابزار رایگان مبتنی بر وب در ابتدای کار خیلی پرطرفدار بود. مدیران سایت به کمک این برنامه هشدارهای مربوط به خرابی و تعمیر سایت خود را دریافت می کردند.
  • وب مستر تولز (سرچ کنسول) : این برنامه امروزه به عنوان کنسول جستجو Search Console شناخته می شود، برای مدیران این امکان را فراهم می کند که خطاهای خزنده در سایت و اینکه سایت با چه عبارتهای جستجویی دیده می شود و درخواست ها را مشاهده کنند.

به علاوه در سال 2006 نقشه های XML پشتیبانی جهانی از موتورهای جستجو دریافت کردند. نقشه های XML سایت به مدیران سایت اجازه می دهد هر لینکی که در وب سایت برای کراولینگ آماده است را به موتورهای جستجو نمایش دهند.

نقشه XML سایت نه تنها شامل لیستی از لینک هاست، بلکه حاوی اطلاعاتی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا هوشمندانه تر در سایت بچرخند.

جستجوی جهانی

جستجو از ابتدای سال 2007 شروع به تکامل و ورود به برهه جدیدی کرد. تمام به روز رسانی ها با هدف بهبود تجربه کاربر انجام می شوند.

اجازه بدهید با جستجوی جهانی گوگل شروع کنیم. تا اینجا نتایج جستجو شامل 10 لینک آبی بود.

پس از آن گوگل شروع به ترکیب نتایج جستجوی ارگانیک سنتی با انواع دیگر نتایج کرد، از جمله با اخبار، ویدئو و تصاویر. این تغییر از زمان به روز رسانی فلوریدا یکی از بزرگترین تغییرات در الگوریتم گوگل و سئو بود.

تمیز کردن  Cesspool

در سال 2008 مدیرعامل شرکت گوگل گفت گوگل در حال تبدیل شدن به یک cesspool است و راه حل آن برندها هستند. او گفت:  “برندها می توانند cesspool را منظم کنند.”

کمتر از 6 ماه بعد از این صحبت، به روز رسانی Vince در گوگل انجام شد. برندهای بزرگ به نظر می رسید به طور ناگهانی در SERP اوضاع بهتری داشتند.

اما به گفته گوگل هدف این به روز رسانی پاداش دادن به برندها نبود. هدف این به روز رسانی جلب اعتماد بیشتر بود و مردم هم به برندهای بزرگ و شناخته شده اعتماد بیشتری دارند.

مدت کوتاهی پس از این به روزرسانی، گوگل به روز رسانی دیگری انجام داد تا سرعت ایندکس شدن را افزایش دهد و این به روز رسانی کافئین نام داشت.

همانطور که مجله موتور جستجو SEJ گزارش داد، به روز رسانی کافئین معماری نسل جدیدی برای گوگل بود که سریعتر و دقیق تر بود، به علاوه نتایج جستجو در آن نیز مرتبط و بهتر بودند.

در سال 2010 نیز گوگل اعلام کرد که سرعت سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی است.

Bing و Search Alliance

در سال 2009 جستجوی زنده مایکروسافت، به Bing تبدیل شد. پس از آن برای رقابت با گوگل که تقریبا 70 درصد بازار جستجو در امریکا را از آن خود کرده بود، یاهو و مایکروسافت با هم یک قرار داد 10 ساله امضا کردند، گرچه این قرارداد 5 سال بعد به پایان رسید.

ائتلاف جستجو قدرت Bing  از مایکروسافت و همچنین جستجوی ارگانیک و پرداختی گوگل را مشاهده کرد. در این مشاهده Bing به طور واضح موتور جستجوی دوم قرار گرفت و در نهایت نتوانستند قدرت گوگل در جستجو را شکست دهند.

ظهور رسانه های اجتماعی

یکی دیگر از پدیده ها که در اواخر دهه 2000 رخ داد ظهور شبکه های اجتماعی بود. گوگل روی یوتیوب سرمایه گذاری کرده بود، اما شبکه های دیگری مانند فیسبوک، تویتر و لیندکدین هم به عنوان شبکه های بزرگی ظاهر شدند.

با ظهور این شبکه ها گمانه زنی هایی در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی رتبه بندی سایت ها نیز شروع شد. درست است شبکه های اجتماعی می توانند بر روی سئو تاثیر بگذارند، اما تاثیر آنها غیر مستقیم است.

باغ وحش گوگل : پاندا و پنگوئن

 الگوریتم گوگل

این دو به روز رسانی در سال های 2011 و 2012 اتفاق افتادند و تاثیر زیادی بر روی سئو داشتند. در سال 2011 گوگل به طور جدی به بررسی نتایج جستجوی خود پرداخت، چرا که تا کنون محتوا بر روی نتایج جستجو غلبه داشتند.

صفحه نتایج موتورهای جستجو در گوگل نیز پر شده بود از وب سایت هایی که دارای محتوای غیر اصیل و خودکار بودند. در نتیجه این سایت ها درآمد زیادی از تبلیغات داشتند.

اما زمانی که گوگل در سال 2011 به روز رسانی گوگل پاندا را انجام داد، بسیاری از وب سایت ها یک شبه از گوگل محو شدند. در این الگوریتم گوگل دیدگاه هایی مبنی بر یک سایت با کیفیت بالا را ارائه داد.

با هدف حذف محتوای بی کیفیت، الگوریتم پاندا به صورت دوره ای در طول سال های بعد به روز رسانی شد و در نهایت به الگوریتم اصلی گوگل در سال 2016 تبدیل شد.

هنوز برخی وب سایت ها در حال بهبود از این الگوریتم بودند که گوگل یک الگوریتم بهینه سازی را در نظر گرفت که طبق آن تاکتیک های مخرب اسپم حذف می شدند و در ناهیت این الگوریتم را پنگوئین نامگذاری کرد. این الگوریتم لینک های وب سایت ها را هدف قرار داد، وب سایت هایی با الگوهای لینک دهی غیر عادی از جمله تعداد زیادی انکر تکست anchor text که با کلمات کلیدی مطابقت دارد و با هدف بهبود رتبه ساخته می شود و همچنین پر کردن متن با کلمات کلیدی.

پنگوئن مثل پاندا به طور مرتب آپدیت نشد، اما الگوریتم پنگوئن هم بخشی از الگوریتم اصلی گوگل در سال 2016 شد.

چیزهایی بدون رشته

در ماه مه 2012 گوگل دانش گراف را به نمایش گذاشت. در این دانش هدف بیشتر درک معانی و مفهوم کلمات کلیدی بود. با این اطلاعات گوگل نتایج جستجو را بهبود بخشید.

گام بعدی در بهبود جستجو در گوگل در سپتامبر 2013 و به شکل Hummingbird اتفاق افتاد. این الگوریتم نتایج جستجو را در زبان طبیعی و جستجوی مکالمه ای بهبود بخشید. با ظهور موبایل لازم بود که گوگل الگوریتم های خود را برای پاسخگویی به نیازهای جستجوگرهای مدرن بازسازی کند.

به نظر می رسید Hummingbird بزرگترین تغییر در هسته الگوریتم گوگل از سال 2001 بوده است. واضح بود که گوگل می خواست نتایج سریعتر و دقیق تری، مخصوصا به کاربران موبایل، ارسال کند.

تقدم موبایل

موبایل فرندلی

با شروع سال 2005 به بعد یک سوال در صنعت مطرح بود: آیا امسال سال موبایل است؟ خب به نظر می رسد که سال 2005 تا حتی 2010 سال موبایل نبودند. بعد از 2010 گوگل خود را به شرکتی تبدیل کرد که در ان موبایل مقدم بود.

سپس سال های 2011 تا 2014 سپری شدند و موبایل اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. بسیاری از کاربران به تلفن های هوشمند عادت کردند و بسیاری از نیازهای خود را در تلفن های همراه جستجو می کردند.

و بالاخره سال 2015 به عنوان سال موبایل یا سال تلفن همراه معرفی شد، سالی که جستجوی گوگل در تلفن های همراه به جستجو در صفحات کامپیوتری پیشی گرفت.

گوگل نیز در سال 2015 الگوریتم موبایل فرندلی را به روز رسانی کرد که در این الگوریتم به کاربران تلفن های همراه اطلاعات و نتایج را از وب سایت های موبایل فرندلی ارائه می داد.

در تلاش برای سرعت بخشیدن به این صفحات، گوگل Accelerated Mobile Pages را نیز در سال 2016 معرفی کرد. Accelerated Mobile Pages یا AMP برای بارگذاری سریع محتوا طراحی شده و عمدتا با رسانه های خبری و ناشران سازگاری دارد.

ماشین یادگیری، هوش مصنوعی و جستجوی هوشمند

گوگل در دنیای امروز برای کمک و اطلاع رسانی به کاربر طراحی شده و نه صرفا ارائه لینک های مختلف به کاربر. به همین دلیل گوگل هوش مصنوعی را در تمام محصولات خود به کار می برد، از جمله جستجو، gmail، AdWords، Google Assistant و غیره.

از لحاظ جستجو تاثیر هوش مصنوعی را در RankBrain گوگل مشاهده می کنیم. طبق بیانیه سال 2015، RankBrain در ابتدا برای تفسیر 15 درصد از جستجوهایی مورد استفاده قرار گرفت که گوگل پیش از این هرگز ندیده بود. این تفسیر براساس کلمات یا عبارات وارد شده توسط کاربر انجام می شد.

از ان زمان گوگل RankBrain را در هر جستجویی مورد استفاده قرار داده است. RankBrain روی رتبه بندی تاثیر کی گذارد، اما یک عامل رتبه بندی به معنای سنتی آن نیست.

در آینده نیز اتفقات بیشتری در دنیای هوش مصنوعی رخ خواهد داد.

جستجوی صوتی در حال افزایش است، جستجوی تصویری نیز جایگاه خوبی به خود گرفته. کاربران نیز جستجوی صوتی در حال افزایش است،  کاربران نیز به طور فزاینده ای به chatbot ها عادت کرده اند و از کمک های شخصی استفاده می کنند.

تغییرات هیجان انگیزی نیز در انتظار سئو است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *