جوان سئو

آموزش و مشاوره سئو و بازاریابی آنلاین

لینک‌سازی چیست و چرا اهمیت دارد؟

راهنمای ساده لینک‌سازی (لینک بیلدینگ)

چه تازه وارد مبحث لینک‌سازی شده باشید و چه از قدیم آن را انجام می‌دهید، مطمئنیم که این مطلب چیز های مفیدی برای شما خواهد داشت. دورنمای سئو و لینک‌سازی همواره در حال تغییر است و امروزه اهمیت تولید لینک‌های باکیفیت نیز کمتر از گذشته نیست. در صورتی که قصد رقابت و پیشرفت در فضای مجازی را دارید، باید اهمیت و نحوه‌ی تولید لینک‌های باکیفیت را بدانید و این‌ها مواردی نیستند که در هر زمان تغییر کنند. هدف از این مطلب، راهنمایی فوری و سریع شما در مسیر درست است. کار های زیادی در لینک‌سازی وجود دارد، اما ما همه چیز در بخش‌های مختلف را به صورت کامل توضیح می‌دهیم که شامل مثال‌های زیادی نیز می‌باشد. امیدواریم از راهنمای ساده لینک‌سازی لذت ببرید.

تعریف لینک‌سازی:

لینک‌سازی، فرایند کسب هایپرلینک (متن یا کلمه‌ای که لینک دار است) از دیگر سایت‌ها به سایت شما می‌باشد. هایپرلینک (که لینک نیز نامیده می‌شود) راهی برای هدایت کاربر بین صفحات اینترنت است. موتور های جستجو از لینک برای خزیدن در وب استفاده می‌کنند؛ آن‌ها در میان لینک‌های تک تک صفحات وب‌سایت شما می‌گردند و در میان کل لینک‌های دیگر وب‌سایت‌ها نیز می‌خزند. روش‌های زیادی برای تولید لینک وجود دارد و هرچند که میزان سختی این روش‌ها با هم متفاوت است، اما سئوکاران بر این عقیده‌اند که لینک‌سازی یکی از سخت‌ترین بخش‌های شغل آنان است. بسیاری از این افراد زمان زیادی را برای انجام هرچه بهتر لینک‌سازی صرف می‌کنند. به همین دلیل اگر بتوانید در بخش تولید لینک‌های باکیفیت مهارت بالایی کسب کنید، همین امر می‌تواند هم در سئو و هم در رقابت شما را به پیش ببرد.

چرا لینک‌سازی در سئو اهمیت دارد؟

برای درک اهمیت لینک‌سازی، اول باید اصول مواردی مثل این‌که یک لینک چگونه شکل می‌گیرد، موتور های جستجو چگونه به لینک‌ها نگاه می‌کنند، و این موتور ها چه چیزی از لینک برداشت می‌کنند را متوجه شوید.

 

  1. آغاز تگ لینک: تگ لینک، تگ لنگر نیز نام دارد. در این‌جا تگ لینک آغاز می‌گردد و به موتور های جستجو اعلام می‌کند که لینک به چیزی در این‌جا قرار است نوشته شود.
  2. محل لینک ارجاعی: لغت “href” برگرفته از دو کلمه‌ی “هایپرلینک ارجاعی” است، و متنی که بین دو علامت نقل قول قرار می‌گیرد، بیانگر آدرسی است که این لینک به آن اشاره دارد. این آدرس الزاما نباید یک صفحه‌ی وب باشد، بلکه می‌تواند مسیر یک تصویر و یا مسیر دانلود یک فایل باشد. هم‌چنین شاید چیزی جز آدرس نیز دیده باشید که با علامت # شروع می‌شود و لینک محلی نام دارد. لینک‌های محلی شما را به بخش متفاوتی از صفحه‌ای که در آن هستید ارجاع می‌دهند.
  3. متن قابل مشاهده لینک: این قسمت، همان متنی است که کاربر در صفحه مشاهده می‌کند و در صورتی که کاربر می‌خواهد لینک را باز کند، باید روی آن کلیک کند. این متن معمولا به صورتی است که آن را از دیگر متن‌ها متمایز می‌سازد و معمولا به رنگ آبی زیر خط دار است که به کاربر اعلام می‌کند این یک لینک قابل کلیک است.
  4. پایان تگ لینک: این قسمت پایان تگ لینک را به موتور های جستجو اعلام می‌کند.

لینک برای موتور های جستجو به چه معناست؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا موتور های جستجو از لینک‌ها استفاده می‌کنند:

  1. برای یافتن صفحات جدید در وب
  2. کمک به شناسایی یک صفحه و نحوه‌ی رتبه‌بندی آن در نتایج

هنگامی که موتور های جستجو وارد صفحه‌ای در وب شوند می‌توانند محتوا و اطلاعات آن صفحه را استخراج و به شاخص (ایندکس)های خود اضافه کنند. به این ترتیب موتور های جستجو می‌توانند ببینند و تصمیم بگیرند اگر صفحه‌ای دارای کیفیت مناسب بود، آن را با توجه به لغات کلیدی مرتبط طبقه‌بندی کنند (گوگل ویدئوی کوتاهی در توضیح این فرایند ساخته). موتور های جستجو در هنگام این تصمیم‌گیری، تنها به محتوای صفحه نگاه نمی‌کنند بلکه به تعداد لینک‌هایی که از وب‌سایت های خارجی به این سایت ارجاع می‌شود و هم‌چنین کیفیت وب‌سایت های خارجی هم نگاهی می‌کنند. به بیان ساده‌تر، هرچه وب‌سایت های بهتری شما را لینک کنند، احتمال این‌که رتبه شما در نتایج جستجو بهتر شود افزایش می‌یابد.

لینک به عنوان یک عامل رتبه‌بندی، همان چیزی است که باعث شد تا گوگل از اواخر دهه 90 میلادی بازار موتور جستجو را از آن خود کند. لری پیج یکی از بنیان‌گذاران گوگل است که پیج‌رنک (Page Rank) را ایجاد کرد و گوگل از پیج‌رنک برای بررسی کیفیت یک صفحه، بر اساس تعداد لینک‌هایی که به آن صفحه ارجاع می‌شود استفاده می‌کرد. بعدا این معیار تبدیل به بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی کلی شد و روش بسیار مناسبی برای تعیین کیفیت یک صفحه بود چرا که آن را مشخص می‌کرد.

پیج‌رنک به این خاطر مؤثر بود که بر پایه‌ی ایده‌ای بود که لینک را همانند یک رأی در مورد آن صفحه می‌دید. مثلا اگر یک صفحه لینک نمی‌گرفت، یعنی لایق آن نبود.(البته پیچ رنک دیگه تاثیری در رتبه بندی سایت نداره) موضوع این است هنگامی که یک فرد چیزی را به سایت دیگری لینک می‌کند، این لینک‌ها هستند در واقع منابع خوبی برای بیان اثربخشی یک صفحه می‌باشند. در غیر این صورت، آن صفحه لینک نمی‌شود. درست همانند این‌که شما دوست خود را به یک رستوران بد نمی‌برید.

با این حال، سئوکاران خیلی زود فهمیدند که چطور پیج‌رنک و نتایج جستجوی لغات کلیدی منتخب را دستکاری کنند. گوگل دائما به دنبال راه‌هایی برای پیدا کردن سایت‌هایی بود که نتایج جستجو را دستکاری می‌کردند، و به روز رسانی‌های منظمی منتشر می‌کرد که هدف خاص آن، حذف وب‌سایت هایی بوده که مستحق رتبه‌ی خوب نبوده‌اند.

این کار گوگل باعث شد تا تعدادی از روش‌های لینک‌سازی که در گذشته روش‌های خوبی بودند، مثل ثبت سایت شما در فهرست‌های وب و دریافت لینک از آن‌ها را حذف کند. این شیوه همان چیزی بود که گوگل یک زمان آن را پیشنهاد می‌کرد، اما سئوکاران از آن سوء استفاده کردند و گوگل دیگر همانند گذشته به چنین لینک‌هایی بها نمی‌داد.

اخیرا گوگل وب‌سایت هایی که از چنین روش‌هایی در لینک‌سازی سوء استفاده می‌کنند را در رتبه‌بندی جریمه می‌کند – چنین شیوه‌هایی را بهینه‌سازی بیش از حد نیز می‌گویند. به روز رسانی پنگوئن گوگل، یکی از این موارد است. اطلاع از این‌که از کدام روش‌های لینک‌سازی باید دوری کرد و دستورالعمل‌های گوگل برای لینک‌سازی چه است، مورد مهمی است که در ادامه صحبت خواهیم کرد.

ما کل الگوریتمی که گوگل از آن برای تعیین نتایج جستجو استفاده می‌کند را نمی‌دانیم – چرا که “فوت کوزه‌گری” گوگل است. با این وجود، اجماع نظر جامعه‌ی سئو بر این است که لینک‌ها هنوز نقش مهمی در این الگوریتم گوگل ایفا می‌کنند . همان‌طور که می‌بینید، لینک‌ها بیشترین قسمت را در نمودار پایین به خود اختصاص داده‌اند.

تعیین وزن و درصد عوامل مؤثر در رتبه‌بندی گوگل : 

 

DLKAF: در سطح دامنه، خصوصیات بدون لغات کلیدی

(مثل تعداد لینک‌هایی که به دامنه می‌شود، کیفیت/میزان اعتماد پذیری لینک‌هایی که به دامنه می‌شود، پیج‌رنک در سطح دامنه و غیره)

PLLF: خصوصیات لینک در سطح صفحه

(مثل پیج‌رنک، رتبه اعتماد، تعداد لینک‌ها، توزیع متن لینک، کیفیت لینک منبع و غیره)

PLKWCF: لغات کلیدی و خصوصیات محتوا در سطح صفحه

(مثل فراوانی عکس و فراوانی سند (فراوانی TF-IDF)، نمره‌بندی موضوع-محور، کمیت/ارتباط با محتوا و غیره)

PLKAF: در سطح صفحه، خصوصیات بدون لغات کلیدی

(مثل طول محتوا، خوانایی، منحصر به فرد بودن، سرعت بارگزاری و غیره)

DL BF: خصوصیات نام تجاری در سطح دامنه

(مثل استفاده از نام تجاری/دامنه، اشاره به نام تجاری/دامنه در اخبار/رسانه‌ها/جراید و غیره)

UU: کاربر، استفاده، و ترافیک داده‌ی کوئری

(عوامل مؤثر در ترافیک/استفاده از طرف مرورگر/تولبار/تعداد کلیک، کیفیت/تنوع/نرخ کلیک کوئری‌ها و غیره)

SM: عوامل اجتماعی

(مثل کمّیت/کیفیت لینک‌های توئیت شده، اشتراک‌گذاری ها در فیس‌بوک، گوگل پلاس و غیره)

DLKU: استفاده از لغات کلیدی در سطح دامنه

(مثل تطابق دقیق لغات کلیدی دامنه، تطابق نسبی لغات کلیدی و غیره)

DLKAF: خصوصیات بدون لغات کلیدی در سطح دامنه

(مثل طول نام دامنه، پسوند دامنه، زمان پاسخ پروتکل HTTP دامنه و غیره)

به طور کلی اگر تمام دیگر عوامل مؤثر در رتبه‌بندی با هم یکسان باشند، این تعداد و کیفیت لینک‌هایی که به یک صفحه می‌شوند است که در رتبه‌بندی اثرگذار است. با این وجود و با حرکات اخیر گوگل که شامل انتشار به روز رسانی‌های پنگوئن و گوگل پلاس شده، حدس و گمان‌ها به این سو رفته که اثر لینک‌ها در حال کاهش است و جای خود را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مانند توئیتر و گوگل پلاس داده‌اند.

امروزه اما بحث‌های کمی در این رابطه وجود دارد که اگر لینک‌های باکیفیتی به سایت شما ارجاع شوند، رتبه و ترافیک بیشتری کسب خواهید کرد (که درباره‌ی این‌که چه چیزی یک لینک را “باکیفیت” می‌سازد در بخش دوم توضیح می‌دهیم). اما چندین بار به لغت “باکیفیت” اشاره کردیم و دلیل خوبی هم وجود دارد: گوگل هم‌زمان هم در حال افزایش تمرکز خود بر روی کیفیت است و هم در حذف لینک‌های بی‌کیفیت است. این کار  مستقیما بر کار سئوکاران اثر می‌گذارد چرا که این افراد باید مطمئن شوند هدف اصلی روش‌های لینک‌سازی که آن‌ها انتخاب کرده‌اند بر روی کیفیت است.

هر آن‌چه که از nofollow باید بدانید

خاصیتی به نام “نوفالو” (nofollow) وجود دارد که گاهی اوقات می‌توان به لینک‌ها نسبت داد که اگر اگر این خاصیت اضافه شود، شما که یک کاربر هستید متوجه این تغییر نخواهید شد. اما اگر به کد آن نگاه کنید، متوجه تفاوت اندک آن می‌شوید:

<a/>جوان سئو<“a href=http://www.javanseo.ir rel=”nofollow>

به rel=”nofollow” که اضافه شده دقت کنید. این خاصیت به گوگل می‌گوید که هیچ رتبه‌ای برای صفحه‌ای که هدف این لینک است در نظر نگیرد. هم‌چنین شما به گوگل می‌گویید که به این لینک اعتماد نکند و آن را در نظر نگیرد. در واقع این خاصیت نباید به بهبود رتبه‌ی آدرس هدف کمکی کند.

دلیل اصلی استفاده‌ی یک سایت از خاصیت نوفالو می‌تواند این باشد که وب‌سایت بر تمام لینک‌هایی که در صفحات آن اضافه می‌شود نظارتی ندارد. به بیان دیگر، نمی‌خواهید هنگامی که مطمئن نیستید لینکی مورد اعتماد است یا خیر، آن را به گوگل نشان دهید. این امر رایج‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. چند مثال را ببینید:

  • نظرات در وب‌سایت
  • پست‌های یک انجمن
  • نظرات کاربر مهمان
  • صفحات قابل ویرایش دانش‌نامه (مانند ویکی پدیا)
  • بخش پاسخ‌های یاهو (Yahoo! Answers)

کاربران به راحتی می‌توانند در هر کدام از این صفحات لینک اضافه کنند، و با توجه به حجم بالای مطالب در این صفحات، منطقی نیست که بخواهید تک تک لینک‌ها را بررسی کنید. بنابراین به منظور جلوگیری از لینک دادن اسپمر ها برای دریافت پیج‌رنک سایت خودشان، سایت شما می‌تواند خاصیت نوفالو را به تمام لینک‌هایی که توسط کاربران ارسال می‌شود اضافه کند.

دیگر مزیت خاصیت نوفالو برای تبلیغ‌کنندگانی است که به ازای ثبت لینک در وب‌سایت ها پول دریافت کرده‌اند. پس اگر شما یک بنر تبلیغاتی در وب‌سایتی که به شما لینک شده خریداری کنید، گوگل می‌گوید که خاصیت نوفالو باید اضافه شود تا هیچ رتبه‌ای برای این لینک در نظر نگیرد. در واقع این بحث می‌گوید که شما نباید از خرید تبلیغاتی که به دیگر وب‌سایت‌ها لینک می‌شود انتظار مثبتی داشته باشید.

اخیرا گوگل این مفهوم را توسعه داده تا شامل لینک‌های بهینه شده در مطبوعات، فهرست مقالات و رپورتاژ های آگهی هم بشود. در این‌جا چند مثال می‌آوریم که استفاده از خاصیت نوفالو کاملا مفید است.

با توجه به موضوع وب‌سایت خود باید بدانید کمکی که لینک‌های فالو به شما در رتبه‌ی نتایج می‌کنند، به اندازه‌ی لینک‌هایی که خاصیت نوفالو دارند نیست. این گفته به معنای بی‌ارزش بودن آن‌ها نیست. در واقع کاربران معمولی متوجه فالو یا نوفالو بودن لینک نمی‌شوند و تنها روی آن کلیک می‌کنند تا وارد سایت شما شوند. نکته‌ی مهم اما خرید تبلیغات است. همان طور که گفته شد، به خاطر لینک‌سازی است که شما می‌خواهید اکثر لینک‌های شما خاصیت فالو داشته باشند و گوگل آن‌ها را محاسبه کند.

لینک‌سازی چطور به کسب و کار من کمک می کند؟

همان‌طور که گفتیم، لینک‌ها نشانه‌های بسیار مهمی برای موتور های جستجو در تعیین رتبه هستند. پس می‌دانیم افزایش تعداد لینک‌های باکیفیتی که به سایت شما می‌شوند می‌توانند احتمال افزایش رتبه‌ی شما را بسیار بالا ببرند.

لینک‌سازی مزیت‌های دیگری نیز دارد، هرچند که ممکن است خیلی مشخص نباشد اما ارزشش را دارد.

ایجاد ارتباطات : 

لینک‌سازی معمولا در بر گیرنده‌ی برتری نسبت به دیگر وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط با موضوع شما است. این برتری معمولا به بهبود چیزی ارتباط دارد که آن را ایجاد کرده‌اید، مثل محتوای یک اینفوگرافی. برتری دارای یک هدف مشترک است و آن هم کسب لینک می‌باشد، اما در واقع چیزی بیش از این هدف وجود دارد: برتری می‌تواند به ایجاد ارتباطات طولانی مدت شما با افراد اثرگذار اصلی در صنعت خود کمک کند و این ارتباطات یعنی این‌که کسب و کار شما مطمئن‌تر و بهتر می‌شود. حتی اگر برای لحظه‌ای لینک‌سازی را فراموش کنیم اصل این عمل دارای ارزش است چرا که ما در حال ایجاد تبلیغات و طرفداران واقعی برای کسب و کار خود هستیم.

ارسال ترافیک ارجاعی : 

در مورد اثر لینک بر رتبه‌بندی سایت شما صحبت کردیم، اما اثر لینک بر ترافیک ارجاعی چطور؟ یک لینک خوب از یک وب‌سایت بسیار پربازدید می‌تواند باعث افزایش ترافیک سایت شما شود. اگر آن وب‌سایت در حوزه کسب و کار شما باشد، احتمال این‌که ترافیک ارجاعی هم مرتبط باشد و باعث افزایش فروش شود نیز بیشتر می‌شود. ارزش یک لینک تنها به سئو ارتباطی ندارد، بلکه به مشتریان نیز مربوط است. مثالی که می‌توانیم از این مورد بزنیم، مطلبی است که توسط یکی از کاربران مهمان به نام Michael Ellsberg در وبلاگ Tim Ferriss نوشته شده است. او هم‌چنین در وب‌سایت فوربس یک مورد مطالعه در مورد این‌که این پست چقدر برای او ارزش دارد نوشته است. “تفاوت زیادی بین مطرح شدن در بین تعداد زیادی افراد و تعداد کمی افراد (اما هنوز تعداد زیاد) وجود دارد که مشخصا به علاقه ارتباط دارد.” به بیان دیگر، تمایلی که دنبال‌کنندگان یک وبلاگ نسبت به شنیدن نصیحت از صاحب سایت دارند، بسیار بیشتر از افرادی است که (مثلا) به مجری شبکه‌ی سی‌ان‌ان توجه می‌کنند، هرچند که تعداد بینندگان سی‌ان‌ان بسیار بیشتر از گروه اول باشد.

برند سازی : 

لینک‌سازی خوب است که برند شما را بسازد و شما را در کسب و کار، سرشناس سازد. روش‌هایی در لینک‌سازی، مثل تولید محتوا وجود دارد که مهارت شرکت شما را نشان می‌دهد و می‌تواند همگام با ایجاد برند شما حرکت کند. مثلا اگر بخشی از یک محتوا که به صنعت شما مرتبط است را ایجاد و منتشر کنید، احتمال این‌که در صنعت خود به خاطر این محتوا معروف شوید را دارید. هنگامی که برتر از دیگران می‌شوید و سعی می‌کنید تا برای محتوای خود لینک کسب کنید، در واقع شما در حال نمایش مهارت خود به دیگران هستید و از دیگران که در صنعت شما فعالیت دارند می‌خواهید که خود را به نحوی نشان دهند.

نکته‌ی مهم در لینک‌سازی در برابر “کسب” لینک یا اهمیت داشتن صفحاتی که ارزش لینک کردن را دارد.

پیش از لینک‌سازی باید چیزی ارزشمند برای ساخت لینک داشته باشید. معمولا این چیز می‌تواند صفحه اصلی وب‌سایت شما باشد. شما اغلب برای منابع تخصصی، مانند مطلب وبلاگ، ابزار وبلاگ، مطالعه تحقیقاتی یا گرافیکی لینک می‌سازید. گاهی اوقات این موارد بسیار قبل‌تر از آن‌که لینک‌سازی را در حرفه خود شروع کنید وجود دارند. در دیگر مواقع، شما این منابع را اختصاصا با هدف لینک‌سازی تولید می‌کنید.

این مورد مفهوم کسب لینک و “استحقاق کسب رتبه” را بیان می‌کند. همه‌ی کار های لینک‌سازی باید با چیزی آغاز شود که ارزش لینک دادن به آن را داشته باشد. لینک ساختن در وب‌سایت های کم‌ارزش بسیار دشوار است، اما هنگامی که شروع به لینک‌سازی در صفحاتی کنید که واقعا ارزشش را دارد، خواهید دید که لینک‌سازی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.